Du må velge din strategi på et tidlig stadium i spillet, dvs. mellom første – tredje terningkast, mer eller mindre, fordi du må spille så godt som mulig med den gitte terningkombinasjonen. Det finnes at antall grunnleggende strategier i spillet, og hver av dem har fordeler og bakdeler sammelignet med andre. Jeg har valgt to som er viktige:
Løpespill
strategien innebærer å komme seg til hjemlandet så raskt som mulig uten for mye oppmerksomhet til de spredte blokadene langs brettet. Man starter med de brikkene som er lengst borte og hopper gradvis over de som ligger nærmere uten å styrke blokaden. Denne strategien er veldig god når du starter med 6-6, 4-4, slik at du kan flytte de brikkene som er lengst borte uten å legge unødvendige blotter. Selvsagt kan du prøve denne strategien uten disse terningtallene, men du må forsikre deg om at du går fremover mens du overveier risikoen for å bli truffet (det anbefales å la maksimum én eller to brikker være blottet). Fordelen med denne strategien er at hvis du hopper over en motstanders brikke mens han var i ferd med å bygge opp blokader, vil han ikke ha tid til å nå deg igjen, hvilket betyr at du kan vinne. Risikoen er at man kan bli truffet og fanget i motstanderens blokade. Det finnes en annen mulighet for deg til å fortsette med blotter, og så finnes risikoen for at du kan bli fullstendig blokkert av motstanderens prime.
Blokadestrategien
denne strategien fokuserer på styrking av en blokade, eller opprettingen av rekker av blokader (prime) som en forberedelse til fanging og blokkering av din motstander, hvilket gir deg handlefrihet på resten av brettet. Hvis du greier å lage 6 blokader etter hverandre (prime), kan motstanderen aldri komme forbi, og du kan gjøre som du vil i spillet inntil du må ta ut brikkene fra brettet. Kombinasjoner som 1-3, 1-6 og 1-1 er klassiske kombinasjoner for å velge denne strategien. Den ideelle situasjonen er å stenge de første seks punktene i din blokade, hvis der er én eller flere motstanderbrikker utenfor. Da kan din sjangse for å blokkere motstanderen være høyere. Ulempen med denne strategien er, at hvis du ikke lykkes i å treffe en av motstanderens brikker, kaster du bort mye tid på å lage blokader, og du må så prøve å ta igjen motstanderen, som allerede har kommet forbi deg, eller som mens han var fanget, styrket sin egen blokade, og nå er du tvunget til å åpne den, du må kanskje eksponere blotter og situasjonen kan snu seg. Det betyr at du vil være fanget bak hans blokade. For å unngå denne situasjonen, må du nøye overveie muligheten for å bli blottet senere, og flytte brikkene dine deretter like etter at du åpner din prime (6 blokader).
Det finnes selvsagt variasjoner i hvordan man kombinerer disse to strategiene i ulike grader. Det klokeste du kan gjøre er å prøve å forstå motstanderens strategi og reagere i henhold til den. Hvis motstanderen prøver seg på et løpespill, må du fange brikkene hans så ofte du kan mens du prøver å stenge rømningsveien hans, og hvis han prøver å stoppe deg med blokader, må du sørge for at ingen av dine brikker er i fare for å bli truffet mens du rykker fremover. Samtidig må du prøve å fange motstanderen på rutene i ditt eget hjemland.
- 1- Det stedet på brettet du ønsker å få brikkene dine til.
2- Viser til to eller flere brikker på samme punkt, i hvilket tilfelle de ikke kan treffes.
3- Brikker som har blitt truffet, venter på baren til de kan returnere til brettet.
Backgammon